Óvodapedagógusok véleménye a technológiai területhez kapcsolódó képességek fejlesztéséről az óvodában
Main Article Content
Absztrakt
Az óvodáskor a formális oktatás azon szakasza, mely a kulcskompetenciák megalapozásáért felelős. A jelenleg Romániában érvényben lévő „Koragyermekkori nevelés curriculuma” a kulcskompetenciák közé sorolja a digitális kompetenciákat, de nem részletezi, hogyan és milyen tartalmakkal lehet ezeket fejleszteni az óvodában. A szakirodalom kihangsúlyozza, hogy ezeket a kompetenciákat lehet és szükséges már óvodás kortól fejleszteni. A jelen kutatás az óvodapedagógusok véleményét és tapasztalatait mutatja be a technológiai ismeretek bevezetéséről az óvodába, különös hangsúlyt fektetve az algoritmikus és számítógépes gondolkodás fejlesztésére. A kutatás eszköze egy online, a szerzők által kidolgozott kérdőív, mely zárt és nyitott kérdéseket is tartalmaz. A kérdőívet 115 óvodapedagógus töltötte ki. Az eredmények azt mutatják, hogy az óvodapedagógusok nem tartják nagyon fontosnak a technológiai ismeretek bevezetését az óvodában és a válaszadók kevesebb mint fele próbált ilyen ismereteket bevinni a tevékenységekbe. Az algoritmikus gondolkodás fejlesztését az óvópedagógusok 91%-a tartja fontosnak és háromnegyede látja megvalósulni a különböző óvodai tevékenységek során. Azonban a a padlórobotok programozását csak a válaszadók 6%-a említette és csak egyharmada hallott a padlórobotokról. A technológiai kompetenciák és az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére vonatkozóan a fő akadályozó tényező az óvodapedagógusok nem megfelelő félkészültsége, szükség lenne ilyen irányú képzésekre.