A nemzetközi hallgatók visszajelzése a magyar mint idegen nyelv (MID) kötelező elsajátításáról a MATE-n

Main Article Content

Absztrakt

Jelen tanulmány a MATE-n tanuló nem magyar anyanyelvű ösztöndíjas hallgatók véleményét összegzi a magyar mint idegen nyelv (MID) tanulásával kapcsolatban. A magyar nyelv mint a befogadó kultúra nyelve fontos szerepet játszik a beilleszkedésükben, az oktatásuk folyamatában egyaránt. Felmérésünkben a kötelezővé tett MID-tanórák körülményeit vizsgáltuk az első két évfolyam diákjainak válaszai alapján. A kérdőíves vizsgálat eredménye szignifikáns különbségeket mutat a kurzus megítélésében a származási ország szerint, illetve a Cronbach's Alpha alapján létrehozott kategóriák (Tanóra, Tananyag, Oktató, Számonkérés és Szakmaiság) értékelésekor a tudományterületek, a nemek, szakok tekintetében. Az új tantárgy oktatása során szerzett tapasztalatok, hallgatói visszajelzések egyrészt rámutatnak a multikulturális csoportokkezelésének nehézségeire, másrészt viszont megerősítést nyújtanak a pozitív előjelű állásfoglalásokkal, amit a MID-oktatókkal kapcsolatos szakmai és emberi elismerés kinyilvánítása is bizonyít.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Rudnák, I., & Garamvölgyi, J. (2024). A nemzetközi hallgatók visszajelzése a magyar mint idegen nyelv (MID) kötelező elsajátításáról a MATE-n. Magyar Pedagógia, 124(4), 217–238. https://doi.org/10.14232/mped.2024.4.217
Rovat
Tanulmányok

Hivatkozások

Akanwa, E. (2015). International Students in Western Developed Countries: History, Challenges, and Prospects. Journal of International Students, 5, 271–284. https://doi.org/10.32674/jis.v5i3.421

Arkoudis, S., Watty, K., Baik, C., Yu, X., Borland, H., Chang, S., Lang, I., Lang, J., & Pearce, A. (2013). Finding common ground: Enhancing interaction between domestic and international students in higher education. Teaching in Higher Education, 18(3), 222–235. https://doi.org/10.1080/13562517.2012.719156

Bándli, J. (2021). „Ritkaságok tanítása” – A magyar mint idegen nyelv a hazai bölcsészképzésben. In J. Bándli, A. Pap, & Z. Zajacz (Szerk.), MID-KÖRKÉP Magyar mint idegen nyelv Oktatási helyzetek, módszertani tudnivalók (o. 53–76). ELTE Eötvös Kiadó.

Bennett, J. M. (2018). Development model of intercultural sensitivity. In International encyclopedia of intercultural communication (o. 2160). Wiley-Blackwell.

Borsos, L., Kruzslicz, T., & Oszkó, B. (2021). A KOLLABORATÍV ONLINE NYELVTANULÁS LEHETőSÉGEI ÉS TANULSÁGAI KÉT MAGyAR MINT IDEGEN NYELVI PROJEKT ALAPJÁN. Hungarológiai Közlemények, 21(4), 90–108. https://doi.org/10.19090/hk.2020.4.90-108

Debreczeni, C. (2019, május 6). Nekem ez kínai! A magyar nyelv tanítása kínaiaknak. pont HU. https://ponthu.blog.hu/2019/05/06/nekem_ez_kinai_a_magyar_nyelv_tanitasa_kinaiaknak

Dóla, M. (2021). Módszertani útmutató a magyar nyelv tanításához. Károli Gáspár Református Egyetem : L’Harmattan Kiadó.

Dylman, A. S., Champoux-Larsson, M.-F., & Zakrisson, I. (2020). Culture, Language and Emotion. Online Readings in Psychology and Culture, 4(2). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1167

Etherington, S. J. (2014). But science is international! Finding time and space to encourage intercultural learning in a content-driven physiology unit. Advances in Physiology Education, 38(2), 145–154. https://doi.org/10.1152/advan.00133.2013

Garamvölgyi, J. (2022). Examining the Relationship between Cultural Intelligence and Management Competencies in a Multicultural Context [PhD, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences]. https://uni-mate.hu/documents/20123/336900/Garamvolgyi_Judit_ertekezes+%281%29.pdf/5a297e40-e05e-7552-c97d-56f3a363104d?t=1651481690289

Halász, R., & Rébék-Nagy, G. (2019). Az orvostanhallgatói magyar szaknyelv oktatásáról. PORTA LINGUA – 2019 Interdiszciplináris megközelítések a szaknyelvoktatásban és -kutatásban, 175–186.

Hidasi, J. (2008). Interkulturális kommunikáció (2. kiad). Scolar.

M. Császár, Z., & Alpek, L. (2018). A nemzetközi hallgatók vidéki egyetemvárosokra gyakorolt gazdasági szerepe Magyarországon Pécs példáján. 11.

Manikutty, S., Anuradha, N. S., & Hansen, K. (2007). Does culture influence learning styles in higher education? International Journal of Learning and Change, 2(1), 70. https://doi.org/10.1504/IJLC.2007.014896

Maróti, O. (2021). Ismeretlen, de nem idegen nyelv – A származásnyelvi tudásszerkezetről és oktatási helyzetről. In J. Bándli, A. Pap, & Z. Zajacz (Szerk.), MID-KÖRKÉP Magyar mint idegen nyelv Oktatási helyzetek, módszertani tudnivalók (o. 129–150). ELTE Eötvös Kiadó.

Marthy, A. (2021). A magyar mint idegen nyelv oktatása az orvosképzésben. In J. Bándli, A. Pap, & Z. Zajacz (Szerk.), MID-KÖRKÉP Magyar mint idegen nyelv Oktatási helyzetek, módszertani tudnivalók (o. 113–127). ELTE Eötvös Kiadó.

Pap, A. (2021). A magyar nyelv jelenléte a külföldi oktatóhelyeken régen és ma – különös tekintettel Olaszországra. In J. Bándli, A. Pap, & Z. Zajacz (Szerk.), MID-KÖRKÉP Magyar mint idegen nyelv Oktatási helyzetek, módszertani tudnivalók (o. 77–112). ELTE Eötvös Kiadó.

Rienties, B., & Tempelaar, D. (2013). The role of cultural dimensions of international and Dutch students on academic and social integration and academic performance in the Netherlands. International Journal of Intercultural Relations, 37(2), 188–201. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.11.004

Roszik-Volovik, X., & Nguyen Luu, L. A. (2020). Nemzetközi hallgatók vizsgálata: A felsőoktatásban való boldogulás és az elégedettség komplexitása. Alkalmazott Pszichológia, köt. 20. issue 4. ISSN 1419872X. https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2020.4.139

Rózsavölgyi, E. (2017). A magyar és az olasz téri nyelv grammatikája a magyar mint idegen nyelv szemszögéből. Lingua Franca Csoport. https://mek.oszk.hu/17500/17559/17559.pdf

Rudnák, I., Alshaabani, A., & Wu, J. (2022). The Relationship between Perceived Organizational Support and the Intentions of International Students in Hungary to Stay in Hungary: The Role of Conflict Climate and Intercultural Adjustment. Sustainability, 14(21), 14025. https://doi.org/10.3390/su142114025

Rudnák, I., & Garamvölgyi, J. (2017). Cultural Intelligence: Key influences. SOCIAL SPACE = PRZESTRZEN SPOLECZNA, 13, 1–19.

Rudnák, I., Nagy, K., & Nagyházi, B. (2022). A magyar mint idegen nyelv és kultúra kötelező tantárgy bevezetése a nemzetközi hallgatók számára: Tapasztalatok a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. In V. Fehér, L. Kalmár, & J. Raffai (Szerk.), Paradigmaváltás az oktatásban és a tudományban nemzetközi konferencia 2022-11-03 [Szabadka, Szerbia] (o. 153–167). Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar. https://magister.uns.ac.rs/files/kiadvanyok/konf2022/Inter_ConfSubotica2022.pdf

Ryan, J., & Hellmundt, S. (2005). Maximising international students’ „cultural capital”. In Teaching international students: Improving learning for all (o. 13–16).

SHP. (2019). A Stipendium Hungaricum ösztöndíjasok számára nyújtandó magyar mint idegen nyelv és kultúra kurzus—A kurzus javasolt kimeneti követelményei. Stipendium Hungaricum. https://tka.hu/docs/palyazatok/mid_kurzus_kimeneti_kovetelmenyek_0302.pdf

SHP. (2021). A Stipendium Hungaricum Program Működési Szabályzata. Stipendium Hungaricum. https://stipendiumhungaricum.hu/uploads/2020/03/SH_MSZ_210730_honlap.pdf

SHP. (2022). A Stipendium Hungaricum Program intézményi megvalósítását segítő Végrehajtási útmutató. Stipendium Hungaricum. https://stipendiumhungaricum.hu/uploads/2020/03/2022_07_05_SH_VHU.pdf

Szili, K. (2006). Vezérkönyv a magyar grammatika tanításához: A magyart idegen nyelvként oktató tanároknak. Enciklopédia.

Vickers, P., & Bekhradnia, B. (2007). The economic costs and benefits of international students. (32; o. 24). Higher Education Policy Institute. https://www.hepi.ac.uk/2007/07/12/the-economic-costs-and-benefits-of-international-students/

Wu, J., & Rudnák, I. (2021). Exploring the Impact of Studying abroad in Hungary on Entrepreneurial Intention among International Students. Sustainability, 13(17), 9545. https://doi.org/10.3390/su13179545

Yates, L., & Wahid, R. (2013). Challenges to Brand Australia: International students and the problem with speaking. Higher Education Research & Development, 32(6), 1037–1050. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.806447

Zajacz, Z. (2021). A magyar mint idegen nyelv oktatásáról a digitális térben – Pillanatfelvétel. In J. Bándli, A. Pap, & Z. Zajacz (Szerk.), MID-KÖRKÉP Magyar mint idegen nyelv Oktatási helyzetek, módszertani tudnivalók (o. 151–183). ELTE Eötvös Kiadó.