A szenzorosság és az ADHD kapcsolata és hatásuk az általános iskolai tanulmányra

Main Article Content

Kasza Éva
Jámbori Szilvia
Dr. Csiky Miklós

Absztrakt

A szakirodalmi tanulmány célja, hogy rámutasson a szenzoros feldolgozási zavar (SPD) és az ADHD (Attention deficit and Hyperactive disorder) kapcsolatára és az általa kialakult komorbid zavarokra. A tanulási nehézségek első sorban a tanulót magát és családját érintik, következő szinten az osztálytásrakat, tanárokat és az iskola életét is befolyásolják. Nem mehetünk el szó nélkül az egyéni nehézségek mellett, mert az iskolából kilépve társadalmi szinten is nehézségeket okoz, mind a szociális területeken, mind az egészségügy területén is. A felismert probléma lehetőséget ad a fejlesztésre, valamint a további nehézségek kialakulásának megakadályozására. Fontos tudomásul venni, hogy az érintett a tanulók nehézségei összefüggenek, így fejlesztésük adekvátabbá válik. Az ADHD-s gyermekek 64%-az érintett szenzoros feldolgozási zavarban, míg az ADHD-ben nem érintett populációnak mindössze 5%-a. A tanulási zavarok komorbiditása ADHD esetén 70%. Nagyon magas a depressziós és a szorongásos zavarok aránya, elérheti az 50%-ot. A kutatások rámutatnak, hogy a szenzoros integráció és az ADHD közötti kapcsolatot a végrehajtó funkciók, pontosabban a gátlás és a munkamemória közvetíti. Az érzékszervi feldolgozási nehézségek korrelálnak az ADHD súlyosságával, valamint a komorbiditás profiljával is. A kutatások kiemelték, hogy az Autizmus spektrumzavar (ASD) gyakran együtt jár az ADHD-vel, és ebben az esetben az egyensúly és a mozgás területét kivéve minden szenzoros funkcióban a leggyengébb eredményeket vonzza. Jelenleg 70000 főre becsülik az ADHD-s tanulók számát Magyarországon, így az ő oktatásuk, ellátásuk, fejlesztésük nagy kihívás a jelenlegi iskolarendszer számára.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kasza, Éva, Jámbori, S., & Dr. Csiky, M. (2024). A szenzorosság és az ADHD kapcsolata és hatásuk az általános iskolai tanulmányra. Magyar Pedagógia, 124(4), 263–279. https://doi.org/10.14232/mped.2024.4.263
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Jámbori Szilvia, Szegedi Tudományegyetem, Pszichológiai Inetézet

Bárányné Dr. Jámbori Szilvia, Egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem

Dr. Csiky Miklós, Bethesda Gyermekkórház

Csiky Miklós, Csecsemő és gyermekgyógyász, gyermek- és ifjúság-pszichiáter, Bethesda Gyermekkórház, Neurodevelopmentális Ambulancia, Magánrendelés (ADHD+Co, Vadaskert)