Háttérváltozók és a zenei műveltség összefüggésének vizsgálata középiskolások körében

Main Article Content

Dohány Gabriella

Absztrakt

A magyar közoktatás keretei között megvalósított zenei nevelés kialakítása Kodály Zoltánzenepedagógiai tevékenységéhez köthető. Az 1920-as évektől kezdődően lépésről lépés-re kialakított zenei nevelési koncepció lényege a zenei műveltség legszélesebb tömegek-hez való eljuttatása. A közoktatás zenetanítási gyakorlatában egyeduralkodó és eredmé-nyes fejlesztési elv a nemzetközi zenepedagógiában is elismertté vált, valamint az egye-temes zenei nevelési irányzatok közé emelkedett. Kodály halálát követően az ezredfordulótól napjainkig a hazai zenei nevelés területén tevékenykedők egyre hangsúlyosabban vetették fel az iskolai énektanítás eredményessé-gének problémáját. Azonban az általuk tapasztalt és jelzett minőséggyengüléssel egyide-jűleg a nemzetközi zenei nevelési trendek a zenetanulásban rejlő lehetőségek kiaknázását hangsúlyozzák. Elérkezettnek látszik az idő, hogy a neveléstudomány empirikus kutatási irányai között helyet kapjon az iskolai zenei nevelés eredményességének kérdése, hiszen a tudomány eszközei segítségével komplex és objektív módon tárhatók fel a zenei neve-lés problémás elemei. Így a problémahordozó alkotórészek feltárásán túl esély teremtő-dik a hosszú évtizedeken át sikeres zenepedagógia értékeinek megtartására, valamint az értékőrzés lehetséges útjainak megjelölésére is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Dohány, G. (2014). Háttérváltozók és a zenei műveltség összefüggésének vizsgálata középiskolások körében. Magyar Pedagógia, 114(2), 91–114. Elérés forrás https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/67
Rovat
Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei