Az egyetemi kémiatanulás matematikai alapkészségei teszt adaptálása

Main Article Content

D.Nagy Fruzsina
Korom Erzsébet

Absztrakt

A felsőoktatásba belépő hallgatók változó fejlettségi szintű kompetenciái miatt előtérbe kerülnek olyan mérőeszközök, melyek az esetlegesen lemaradó hallgatók azonosítását segítik. A természettudományok tanulásában fontos szerepe van a matematikai tudásnak, így a tanulmányi sikeresség előrejelzésében használt mérőeszközök egyik csoportja a matematikai, számolási készségeket méri. Pilot-kutatásunkban ezen tesztek egyikét, az Egyetemi kémiatanuláshoz szükséges matematikai alapkészségek tesztet (Math-Up Skills Test, Albaladejo et al., 2018) adaptáltuk magyar nyelvre. A teszt 20-itemes, papíralapú, kitöltésére 15 perc áll rendelkezésre, melyhez segédeszköz nem használható. Két ekvivalens tesztváltozata érhető el, és kifejezetten a kémia egyetemi tanulásában legszükségesebb, aritmetikai készségeket méri. Az adaptálást olyan 11. évfolyamos diákok körében végeztük, akik nagy eséllyel természettudományos pályán tanulnak majd tovább, egy kisvárosi és egy megyeszékhelyi gimnázium öt osztályában (n=129). A kitöltés egy tanórát vett igénybe, mely során a tanulók demográfiai, affektív és tanulmányi hátteréről is gyűjtöttünk adatokat egy háttérkérdőív segítségével. Az eredmények alapján a teszt magyar változatának reliabilitása megfelelő (Cronbach-alfa=0,868). A két tesztváltozat összpontszámban és eloszlásukat tekintve is ekvivalens. A teszt összpontszáma 60,6% (SD=25,3%), a legnehezebb item egy szorzat négyzetgyökének megadása, a legkönnyebb item pedig egy tört egyszerűsítése volt. A teszten elért teljesítmény háttéradatokkal való összefüggéseit is megvizsgáltuk, több változó mentén szignifikáns különbségeket azonosítottunk a részminták között (pl. középiskola elhelyezkedése, matematika tanult szintje, lemaradás érzése matematikából). Az adaptálás tapasztalatai alapján a teszt néhány formai javításon és változtatáson esett át, végleges verzióját általános kémiát tanuló, egyetemi hallgatók körében tervezzük alkalmazni. Kutatásunk végső célja a teszt összpontszáma mint független változó segítségével egy olyan prediktív modell megalkotása, melynek kimeneti változója a kémia tanulásában nyújtott teljesítményt (pl. érdemjegy, tanulmányi átlag) reprezentálja.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
D.Nagy, F., & Korom, E. (2025). Az egyetemi kémiatanulás matematikai alapkészségei teszt adaptálása. Magyar Pedagógia, 125(2), 67–92. https://doi.org/10.14232/mped.2025.2.67
Rovat
Tanulmányok